Bezpieczeństwo i prawo drogi

Kolejny artykuł z cyklu o bezpieczeństwie nad wodą i na wodzie. Tym razem pochylimy się nad prawem drogi. Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę, że na ulicach obowiązują nas pewne przepisy. Jednak czy jesteśmy świadomi, że na wodzie też są ustalone zasady poruszania, ustępowania pierwszeństwa? Już od najbliższego weekendu na Stawach Walczewskiego pojawią się rowerki wodne, kajaki, łódki wiosłowe, żaglówki. Kto tak właściwie będzie miał pierwszeństwo? 

Głównym dokumentem regulującym te przepisy jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów na śródlądowych drogach wodnych. Tutaj można pobrać Rozporządzenie, oczywiście zachęcamy do przeczytania go. Świadomi tego, że ta lektura będzie naprawdę długa zbierzemy te informacje
w pigułce.

W powyższym rozporządzeniu znajdują się przede wszystkim trzy definicje, które należy znać:

  1. mały statek – czyli jednostka, której długość nie przekracza 20 m i/lub może przewieźć więcej niż 12 pasażerów.
  2. mały statek żaglowy – mały statek z podstawową różnicą poruszania się na żaglach
  3. mały statek o napędzie mechanicznym – mały statek wprawiany w ruch przez urządzenie mechaniczne

Do tych trzech należy koniecznie dodać małe statki napędzane siłą ludzkich mięśni tzn. kajaki, rowerki wodne, łódki wiosłowe.

Z punktu widzenia prawa drogi najważniejsze i bezwzględnie uprzywilejowane (zawsze należy ustąpić pierwszeństwa) są służby płynące na sygnale, dokładnie tak jak na ulicach. Kolejne są duże statki pływające zawodowo (np. statki pasażerskie spotykane na mazurach tzw. biała flota).  Kolejne w hierarchii stoją małe statki żaglowe, którym pierwszeństwo muszą ustąpić kajaki, rowerki wodne i łódki wiosłowe czyli sprzęt napędzany siłą mięśni. Na samym końcu znajdują się wszelkiego rodzaju statki napędzane mechanicznie.

Jest jeszcze sytuacja, w której spotkają się dwa jachty żaglowe. Wtedy pierwszeństwa powinien ustąpić jacht płynący lewym halsem. Hals
w największym skrócie jest to kierunek żaglówki względem wiatru. Wyróżniamy hals prawy i lewy.  Ten rysunek powinien pomóc zrozumieć jak wyznaczyć hals

Nie skupiamy się na tym, ponieważ na Stawach Walczewskiego żeglowanie będzie możliwe tylko ze sternikiem. Poza tym o halsach, kursach względem wiatru na pewno jeszcze napiszemy.

Odnośnie prawa drogi należy pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Nie wszyscy są świadomi tych zasad więc tak naprawdę od nas zależy czy na wodzie będzie bezpiecznie. Mimo tego, że informacje o wodnym prawie drogi są ogólnodostępne mało kto sięga do nich przed wypożyczeniem rowerka wodnego czy innego sprzętu. Niestety rzadkością jest informowanie przez osoby pracujące w wypożyczalniach o prawie drogi.

Dla utrwalenia zachęcamy jeszcze do obejrzenia krótkiego filmiku dotyczącego prawa drogi udostępnionego przez szkołę żeglarstwa Gertis

Do przeczytania w kolejny czwartek! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *